Головна » 2013 » Серпень » 17 » Свято Преображення
10:46
Свято Преображення
19 серпня православні і греко-католики урочисто святкуватимуть Преображення Господнє. Це велике свято належить до числа 12 найбільших свят церковного року. 

Наближався час Христових страждань, Його смерті на хресті й славного на третій день воскресіння. Щоб укріпити своїх учнів у вірі, Господь рушає з ними на гору Тавор. Події, що там стались, описують апостоли і євангелісти Матвій, Марко та Лука. Ісус узяв із собою трьох апостолів: Петра, Якова та Івана, — і привів їх на гору. Там, під час молитви, Він преобразився перед ними – його вбрання стало яскраво-білим, як сніг, а обличчя засяяло, мов сонце. У цей час біля Нього з’явились Мойсей та Ілля, котрі говорили з Ісусом про Його близький відхід. Мойсей – великий законодавець. Ілля – великий пророк. Вони представляють повноту Старого Завіту. І присутність Мойсея зовсім не випадкова. Як за його часів Єгипет був в’язницею для юдеїв, з котрої він мав їх вивести, так і для Христа в’язницею стане Єрусалим, і Він повинен вивести, звільнити свій народ від релігійного фарисейського рабства. Світла хмара огорнула їх, і з тієї хмари пролунав голос: «Це — мій улюблений Син, що я його вподобав: його слухайте» (Мт.18,5). 

Петро, гадаючи, що вже надійшов час слави Божої, просить дозволу поставити три намети – для Ісуса, для Мойсея і для Іллі. Але за мить апостоли не побачили нікого, крім самого Ісуса. Тут важливо пригадати, чому саме про намети говорить Петро. Преображення сталося в часі, коли юдеї святкували свято Кущів, надзвичайно важливе для їх релігії та світогляду. Це свято пригадувало юдеям звільнення з єгипетської неволі, і впродовж святкового тижня вони жили у наметах. Згідно з давньою традицією вони вважали, що як тоді, звільняючись з неволі, вони жили в наметах, так і тепер, живучи в наметах, дочекаються приходу Месії, котрий має їх звільнити. Тим самим Петро ясно показує, що бачить у Христі того Месію – Спасителя, на прихід котрого всі очікують. 

Таким чином, присутність Мойсея та Іллі символізує зв’язок між Старим і Новим Завітом. Світло, що преображує Ісуса, є водночас відображенням божественної слави. Прообразом цього стало об’явлення Пресвятої Тройці Мойсеєві на горі Синай. Це світло провіщає і славу Його воскресіння. Перше, ніж ця слава осяє Христа, Він має пройти випробування смертю. Таке саме випробування матимуть пройти і Його учні. 

Христос – правдивий Бог і правдивий чоловік. Свято Преображення допомагає нам побачити у Христі дві Його природи — Божественну і людську. Повнота Божественної природи відкривається учням у природі людській. Іван Золотоустий бачить у Преображенні Господньому майбутнє преображення і нашого єства. 

Свято Преображення Господнього святкували вже в IV ст., про що свідчать повчання Єфрема Сиріна й Івана Золотоустого. Мати Костянтина Великого, свята рівноапостольна Олена, побудувала на горі Тавор храм на честь Преображення. На жаль, у XII ст. цей храм зруйнував Салах-ад-дін. На честь свята Преображення в Україні збудовано багато церков. З радістю вітатимемо їх священнослужителів і вірних із храмовим празником. 

У день Преображення за древнім церковним звичаєм освячують первоплоди (виноград, яблука). Християни називають це свято Другий або Яблучний Спас. Ця традиція пов’язана зі старозавітнім Єрусалимом, бо там саме в таку пору дозрівав виноград, який, власне, і прийнято освячувати в цей день. Освячуючи первоплоди, Церква просить Господа, щоб вони були покладені у вічних Його скарбницях, і нагадує нам, що жертводавці отримають у нагороду вічне добро. Рівночасно просить дарувати народу божому й обильне сприймання мирських дібр з усім, що корисне нам. 

Не забудьмо, що Переображення святкуємо в часі Успенського посту або Спасівки, проте цього дня дозволяється споживати рибу, олію та вино. 

Федір ВЕЛИЧКО
Переглядів: 633 | Додав: komashkov
comments powered by Disqus