Головна » 2013 » Травень » 4 » Мета реформи – підвищення якості життя
11:16
Мета реформи – підвищення якості життя
Існуюча в Україні система місцевого самоврядування на сьогодні не задовольняє потреби суспільства. Реформа має визначити напрями, механізми, терміни формування ефективного місцевого самоврядування та територіальної організації влади. Нинішня система самоврядування на місцях є неефективною і суттєво стримує розвиток України, а також заважає євроінтеграції. 

«Вважаю за необхідне розпочати на всіх рівнях широку дискусію Концепції реформи місцевого самоврядування, забезпечити врахування всіх пропозицій, що будуть висловлені нашими співгромадянами», – зазначив Президент України Віктор Янукович. 

Реформа буде проводитися в два етапи. Перший, підготовчий, триватиме два роки (2013-2015 рр.). В Україні було обрано три пілотних міста: Київ, Харків і Дніпропетровськ, у яких будуть вводити основи Концепції. Пілотні проекти допоможуть уникнути великих помилок, оцінити переваги і недоліки нової системи. Другий, основний, буде здійснюватися в 2015-2020 роках. 

Здійснення реформ у системі управління – одна з вимог Євросоюзу. Приєднавшись до Європейської хартії місцевого самоврядування, Україна взяла зобов’язання дотримуватися встановлених у цьому документі принципів, які гарантують правову, адміністративну та фінансову автономність територіальних об’єднань та їх органів. Реформа – давно назріла, тому її потрібно реалізувати. 

Пропонуємо читачам думку фахівців, які знають проблеми самоврядування, так би мовити, із середини та запрошуємо до обговорення. Звертайтеся в «Слово» за редакційними телефонами.


«Необхідно докорінно змінити законодавчу базу» 

– Ви вже багато років працюєте в органах місцевого самоврядування. З чого, на Вашу думку, треба починати реформування цієї гілки влади? 

– Я розпочав би з докорінної зміни базових нормативно-правових актів. Треба створити правове поле, що відповідатиме сучасним вимогам та міжнародним стандартам. Зокрема, організацію ефективної системи соціальних та адміністративних послуг. Закони України «Про органи місцевого самоврядування в Україні», «Про статус депутатів місцевих рад», як і інші нормативні акти, суперечать формуванню спільноти територіальної громади, нівелюють їх права та обов’язки, що підтверджується статистичними даними про зменшення сільського населення та кількості населених пунктів. 

При реформуванні органів місцевого самоврядування ідея скорочення сільських рад, як органів місцевого самоврядування, може наштовхнутись на нерозуміння та неприйняття населенням. З метою усунення цієї загрози, слід, в першу чергу, прийняти Закон «Про територіальні громади», в якому визначити економічно-соціальну стратегію розвитку і адміністративно-територіальний устрій. 

– Які саме адміністративні та територіальні зміни Ви пропонуєте? 

– Мій практичний досвід показує, що інститут депутатів місцевих рад є неефективним і від нього слід відмовитись. Натомість я пропоную від кожної територіальної громади обирати голову або, якщо завгодно – старосту, який буде виконувати функції надання адміністративних соціальних послуг безпосередньо даного населеного пункту. Саме базовий рівень адміністративно-територіального устрою повинен складатись з громади села незалежно від кількості населення. Територіальні громади, в залежності від чисельності та географічного розташування, об’єднуються в округ. 

Округ повинен стати юридичною особою з відповідними службами, а саме земельними, архітектурними, що, я вважаю, покращить надання публічних адміністративних послуг. Голови або старости територіальних громад мають працювати на оплатній основі і входити до виконавчого комітету округу. 

Наступним рівнем повинен бути районний адміністративно-територіальний устрій. І, насамкінець, регіональний адміністративно-територіальний устрій – Автономна Республіка Крим, області, міста Київ, Севастополь. Така структура унеможливлює конфлікт між органами місцевого самоврядування та територіальних громад відносно розвитку населених пунктів, конфліктної ситуації відносно створення матеріальної технічної бази округу, стимулює економічний розвиток території за рахунок вдосконалення механізму впливу органів місцевого самоврядування на визначення пріоритетів місцевого економічною розвитку. 

– Що Ви очікуєте від таких змін, яким буде практичний ефект? 

– Такий підхід, я впевнений, має зменшити бюджетні витрати на утримання апарату органів місцевого самоврядування та діяльності місцевих рад. 

При утворенні округів в основну лягає організація системи надання соціальних послуг населенню, розвиток ефективних управлінь територіями, удосконалення процедури прийняття рішень виконавчими органами округу та представниками територіальних громад, розмежування повноважень між виконавчими органами округу та районними і обласними рівнями, розроблення інновацій у сфері реалізації інвестиційної політики, реформуванні житлового комунального господарства, громадського транспорту, забудови та благо устрою населених пунктів, громадського порядку та охорони довкілля, розвиток освіти культури, туризму, курортної справи, використання фінансових, земельних, майнових та інших ресурсів в розвитку базового окружного місцевого самоврядування. 

Відповідно кардинальним чином будуть змінені відношення до енергозбереження, в першу чергу в житловокомунальній сфері, запровадження інновацій, розвитку підприємництва, розвиток сільського господарства, модернізація мереж тепловодогазопостачання, модернізація збору, вивозу та утилізації сміття, підвищення безпеки життя, зменшення ризику виникнення природних та техногенних катастроф.


«Потрібно підвищити рівень місцевого самоврядування» 

– Зараз йде широке обговорення Концепції реформи місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні. Яке Ваше бачення як людини з великим досвідом роботи у місцевому самоврядування? 

– Потрібно визначитись із адміністративно-територіальним устроєм України. Згідно Концепції, ми маємо територіальну громаду, район, регіон. Згідно Конституції України – АРК, область, район, місто, район в місті, селище, село. Крім того Концепція передбачає обласну, районну, міську, селищну, сільську раду. Утримувати в населених пунктах, в яких, наприклад, до 500 жителів, апарат ради недоцільно. 

Я думаю, доцільніше, щоб територіальна громада обрала собі старосту на період пов новажень рад вищого рівня, до якої він входить автоматично і працює на постійній платній основі. До того ж, Концепція передбачає створення при обласних, районних радах виконавчого органу, це правильно, але визначитись чітко, наприклад – виконавчий комітет (до цієї назви всі звичні). 

– Що пропонували би вдосконалити в запропонованій Концепції? 

– Мені здається недоцільним надавати контрольні функції райдержадміністраціям на перевірку, зупинку рішень районної ради. Було б цілком достатньо контролю та звернення до суду. Ці функції є у прокуратури. Кожний громадянин, юридична особа має право оскаржити рішення органу місцевого самоврядування. Реєстрація позову в суді зупиняє дію рішення. 

Я вважаю доцільним залишити повноваження сесії районної, обласної ради на прийняття рішення про недовіру голові райдержадміністрації. Це підвищить впливовість місцевого самоврядування. 

Необхідне обов’язкове формування місцевого бюджету знизу доверху, що значно покращить систему створення та фінансування місцевих програм розвитку. 

Ще багато нарікань викликає процедура надання послуг населенню. Треба законодавчо визначити перелік адміністративних та соціальних послуг, які надають органи місцевого самоврядування. Тобто, розставити «крапки над і» щодо платних та безоплатних послуг, які мають бути загальнодержавні вимоги до них без багатозначних трактувань. 

– Процедура виділення землі різного призначення завжди була предметом суперечок. Ваш погляд на це питання. 

– Тут відповідь однозначна: міська, селищна, сільська рада повинні розпоряджатися землями на всій своїй території, а не тільки в межах населених пунктів. Адже рішення колегіального органу завжди більш гласне та прозоре, ніж одноосібне рішення, наприклад, голови адміністрації. Така процедура більш демократична та в дусі європейського права.
Переглядів: 485 | Додав: komashkov
comments powered by Disqus