Головна » 2019 » Січень » 31 » Інклюзія – безповоротні зміни в освіті
17:59
Інклюзія – безповоротні зміни в освіті

Двадцять четвертого січня відбувся районний навчально-методичний семінар «Впровадження інклюзивної моделі освіти учнів з особливими освітніми потребами: питання і відповіді». До Вишгородщини завітали Уповноважений Президента України з прав дитини Микола Кулеба, керівник експертної групи з питань інклюзивної освіти при Міністерстві освіти і науки України Лариса Самсонова, начальник відділу дошкільної, загальної середньої та позашкільної освіти департаменту освіти і науки Київської обласної державної адміністрації Тетяна Балашова. У роботі семінару взяли участь голова райдержадміністрації Вячеслав Савенок, заступник голови адміністрації Тетяна Волотовська, заступник голови районної ради Марина Ганіцька, директори, вчителі, асистенти, психологи з навчальних закладів Вишгородського району, батьки та громадськість.
Семінар відкрив голова райдерж­адміністрації Вячеслав Савенок, який подякував усім, хто працює з дітьми з особливими освітніми потребами, та висловив побажання, що цей семінар стане ще однією сходинкою у розвитку інклюзивної освіти у Вишгородському районі. 
«На початку нашої роботи побачили, що, на жаль, велика частина українських дітей виключена із освітнього процесу. 106 тисяч дітей сьогодні навчаються в інтернатних закладах і 96% – це освітні. 100 тисяч дітей мають батьків. На початку своєї роботи ми почали розбиратися, чому ці діти змушені бути ізольовані. Перший чинник – це особливі освітні потреби, другий – неблагополучна родина та несприйняття соціумом дітей з особливими освітніми потребами. Система сьогодні не сприймає таких дітей, тому 51 тисяча дітей знаходиться  на індивідуальній освіті. У цьому питанні Україна рівняється на Канаду, Америку, Фінляндію, де 90% дітей з особливими потребами навчаються у звичайних школах. Але ми також розуміємо, що ці країни довгий час йшли до цього. Нам потрібно не один рік для впровадження. Це не лише питання обладнання освітніх закладів для таких дітей, а й зміна свідомості. Діти, їх батьки та освітяни з острахом приймають дитину з особливими освітніми потребами до класу. Проте я переконаний, що саме працівники освіти можуть стати натхненниками та мотиваторами як для дітей, так і їх батьків. Ваша робота нелегка, але внесок – безцінний», – зазначив під час семінару Микола Кулеба.
Нині на Вишгородщині спільними зусиллями районної влади, педагогічних працівників і батьків у шістнадцяти закладах освіти організовано інклюзивне навчання. Діють 47 інклюзивних класів, де навчається 65 дітей з особливими освітніми потребами. Також функціонує Вишгородська районна спеціальна загальноосвітня школа «Надія», де навчається 26 дітей, і працює новостворений інклюзивно-ресурсний центр, який відвідує понад 40 дітей.
Керівник експертної групи з питань інклюзивної освіти при Міністерстві освіти і науки України Лариса Самсонова розповіла працівникам освіти та батькам про індекс інклюзії, який складається з трьох китів – це  культура, політика та практика. «Індекс інклюзії – це не розрахунки, а розуміння, що освіта для всіх. Не можуть бути щасливі одні діти за рахунок інших. Дитина приходить до школи, під час навчання та соціалізації у неї наростають м’язи досвіду. Закінчивши навчальний заклад, вона чітко буде розуміти та сприймати цей світ таким, який він є, і в подальшому керуватиметься досвідом, який отримала», – зазначила Лариса Самсонова. Також під час зустрічі обговорено основні принципи організації та функціонування інклюзивного навчання у закладах.
«Сьогодні ми переходимо від медичної до соціальної моделі у навчанні дітей з особливими потребами. Це дуже важливо розуміти. Але за кордоном фахівці ступили на сходинку вище і розвивають освітню модель. Дітей з важкими комплексними захворюваннями не лікують, а вчать, як функціонувати. Дитині, яка прикута до ліжка і може рухати лише одним пальцем, надають допомогу центри у системі освіти. Таким чином її навчають за допомогою одного пальця комунікувати із світом. 
І розробляють пристрої для покращення розуміння потреб цієї дитини. За кордоном провідником є не охорона здоров’я, а саме освіта. Для нас це відкриття, до якого ми прагнемо», – зауважив Уповноважений Президента України з прав дитини Микола Кулеба.
Київщина має вагомі здобутки, які рухають впровадження інклюзивної освіти вперед, про це зазначила начальник відділу дошкільної, загальної середньої та позашкільної освіти департаменту освіти і науки Київської облдержадміністрації Тетяна Балашова. Нині у 304 закладів впроваджене інклюзивне навчання дітей з особливими освітніми потребами. Це 40% від усіх освітніх закладів у області. Функціонує інтерактивна мапа інклюзивного навчання та створена мобільна інклюзивно-ресурсна служба у Василькові. «Збільшення інклюзивно-орієнтованих навчальних закладів спонукає суспільство довіряти такій формі освіти.  Є проблеми, але кожна має рішення. Для впровадження інклюзії у Київській області виділено 52 млн грн. Ці кошти не завжди були використані через відсутність кваліфікованого персоналу. Тому Київщина працює над вирішенням цієї важливої проблеми. Більше двох тисяч педагогічних працівників професійно підготовлені, і ми на цьому не зупинимось», – зазначила Тетяна Балашова.
Під час доповіді методист районного методичного кабінету відділу освіти Вишгородської РДА Вікторія Єрема зазначила, що мережа навчальних закладів, які приймають дітей з особливими освітніми потребами, у районі зросла, та продемонструвала, як організований навчальний процес у цих закладах та здобутки дітей, акцентувала увагу на відкритих вакансіях асистентів та психологів. Директор Лебедівської ЗОШ І-ІІІ ступенів Світлана Андріанова, учитель інклюзивного класу Вишгородської спеціалізованої школи «Сузір’я» Наталія Дайнеко та вчитель інклюзивного класу Хотянівської ЗОШ І-ІІ ступенів Ольга Ярема поділилися досвідом впровадження інклюзивного навчання.
Під час семінару освітяни обмінялися досвідом, обговорили проблемні питання, отримали роз’яснення фахівців та підтримку з боку влади щодо реалізації інклюзії у Вишгородському районі, а головне – мотивацію. Адже інклюзія – це безповоротна зміна на краще в українській системі освіти.

Христина БАРАНОВСЬКА, «Слово»
Фото Олександра КОВАЛЕНКА

Категорія: Вишгородщина | Переглядів: 495 | Додав: slovo
comments powered by Disqus