Головна » 2015 » Квітень » 18 » Першопрохідців очікують фінансові бонуси
11:20
Першопрохідців очікують фінансові бонуси
Територіальна реформа настирливо стукає в двері. Про це йшлося під час дискусії на нараді у Київській облдержадміністрації за участі керівництва КОДА та облради, голів сільських та селищних рад, народних депутатів, експертів. 
 
Усе вирішуватиметься у громадах, яких сьогодні в Україні із 11 тисяч сільських рад лише п’ята частина самодостатня. Ось чому приклад Швеції, Польщі, країн Прибалтики, досвід яких узято за основу в українській методиці, має бути вміло «прищеплений» на теренах області. «Закон «Про добровільне об’єднання громад» без рішення сільських рад, обласної ради не запрацює», – наголосив очільник області Володимир Шандра і вкотре закликав місцевих керівників вчитатися в кожний рядок закону, ретельно проаналізувати відповідну методику Кабміну, аби зробити процес об’єднання громад якнайменше безболісним і максимально ефективним для людей. 
 
Про переваги, які надає законодавець у процесі територіальних змін, а також про причини їхнього прискорення переконливо розповів один із «архітекторів» цієї реформи, народний депутат шостого скликання, член ради експертів при Голові Верховної Ради Юрій Ганущак: – Хто першим починає, той і виграє. Експериментів не буде. Пілотних проектів також, – зазначив він та наголосив на тому, що першопрохідців стовідсотково очікують «цукерки». Найсолодша – від Державного фонду регіонального розвитку. У бюджеті цього року на цільове призначення – об’єднання громад – передбачено чималу суму грошей. 
 
Причини перетворень загально­відомі. Це – недієздатність громад, насамперед, в інфраструктурному плані. На місцях в незадовільному стані лікарні, амбулаторії, школи, дитсадки. Інколи їх не вистачає. Звідси – неякісні послуги, незадовільне фінансування, система загалом кульгає і стала не­ефективною. Медичні амбулаторії є лише на території третини сільрад і третина коштів із центрального бюджету дорогою до лікарень використовується недбало. 
 
Не спонукає до ефективної моделі управління на місцях і фінансово-бюд­жетна формула, яка зорієнтована на вирівнювання – від видатків до доходів. Запропоновано іншу – польську модель, де половину доходів забирають громади. 
 
Володимир Шандра пояснив усім присутнім, за яким принципом пропонується об’єднання громад. Найперше – навколо центрів економічної діяльності, там де є підприємства, відповідна соціальна інфраструктура, робочі місця. Зона впливу таких центрів – до 20 кілометрів. 
 
Хто у пріоритетному списку таких центрів? Великі міста, міста обласного та районного значення, колишні райцентри, які, за законом, мають відповідати певним соціальним критеріям. Наприклад, у громади має бути обов’язково загальноосвітня школа не менше як на 300 дітей, 20 учителів, дитсадок на 150 дітей дошкільного віку, амбулаторія, відділи – соціального захисту, пенсійного фонду, майнових прав, пожежна частина, пункт швидкої невідкладної меддопомоги тощо. Завдання – створити дієздатну громаду, яка надаватиме увесь спектр необхідних послуг на відносно якісному рівні. 
 
Загалом алгоритм дій на цьому етапі вимальовується такий: перспективний план облдержадміністрації обговорюється в громадах. Потім вносяться можливі уточнення або зміни. Цей документ затверджує обласна рада. Потім його має схвалити Кабмін. І лише після цього почнеться процес переформатування громад. До 15 липня усі питання територіальної реформи на обласному рівні мають бути узгоджені. 
 
Лариса УСТИНСЬКА
Категорія: Київщина | Переглядів: 111 | Додав: komashkov
comments powered by Disqus